No johan oli juhlat. Edustuspippaloissa oli kolme näkyvästi raskaana olevaa naista. Enpä ole tässä yrityksen aikana sentään tuollaiseen vielä tähän asti törmännyt että juhlissa tulisi noin monta uutta raskautta vastaan. Tämä nosti tämänhetkisen oman projektini aikaisten muiden raskauksien määrän nyt laskujeni mukaan 29. Jaahas. Voisiko olla niin onnellisesti että oma raskauteni voisi olla numero 30? (joohan, joohan, joohan!!) Se olisi upea, pyöreä numero. 

Juhlat sentään menivät hyvin. Kestin ihan hyvin nämä raskaudet ympärilläni, vaikka ensimmäisen bongasin heti narikassa ja ensimmäinen ajatus oli toki että miksi en minä. Mutta niin kauan kun seurasin näitä rouvia ympärilläni kaikki oli ok. Muutamat keskustelunalut joihin huomasin joutuneeni jostain kummasta syystä osalliseksi kuten: "onpa täällä tulossa paljon uusia jäseniä..." "Kylläpäs on ollut hedelmällinen viimevuosi..." ja "no enpä ole ennen nähnyt tässä porukassa näin montaa henkeä samaan aikaan raskaana" saivat minut kyllä vaihtamaan kohtalaisen nopeasti seuraa.

Itselläni on noussut "uhmajuominen" aika vahvaan rooliin. Ärsyttää. Tarkoitan siis sitä että haluan mahdollisimman näkyvästi juoda sen mitä juon jotta kukaan ei pääse sanomaan aiheesta mitään. En ole koskaan ollut kovin kova juomaan (tai, no olenhan minä sille päälle sattuessani ihan kohtalainen juhlija), mutta että juominen ei ole koskaan ollut minulle minkäänlainen "juttu". Olen ihan yhtä hyvin voinut olla kuskina kuin juhlijanakin. Reilu vuosi sitten aloin ottaa varman päälle ja olla lähes koko ajan kuskina. Olin ollut sitä ennenkin eikä se ollut itselleni mikään uhraus, lähinnä pihinä ihmisenä onnittelin itseäni kun säästin taksikuluissa. Kuitenkin mitä lähemmäs nykyhetkeä ollaan siirrytty olen alkanut yhä enemmän päätyä juhlijaksi kuin kuskiksi ja olen hyvin selkeästi myös päättänyt antaa muiden ymmärtää että juon. Jonkinlaista oman itsensä suojelua koska haluan varmistaa että kukaan ei tule kysymään että onko juomattomuuteeni jotain syytä. Tai piru vie, tätä kirjoittaessa itse asiassa mieleeni putkahtaa ajatus että pitäisikö sittenkin olla reilusti juomatta. Vuosi sitten juomattomuuteni oli puhtaasti sitä että yritin suojella tulevaa raskautta ja yleensä pyrin ulospäin näyttämään siltä kuin muka joisin jotain. Nyt kuitenkin kun olen todennut että koska ei sitä raskautta niin vaan kuulukaan niin sama kai tuo juon tai en. Tai olen ainakin todennut että voin juoda sen pari kolme viinikaatoa illallisilla koska todennäköisyydet että olisin raskaana alkavat olla aika pieniä. Toki huomaan edelleenkin ottavani ovulaation jälkeen vähän rauhallisemmin, mutta yritän olla lietsomatta itseäni toivoon raskaudesta tälläkään tavalla.

Kalenterista laskien voisin olla jo toisen lapsen kanssa raskaana jos olisi onnistanut heti alusta kun yritimme raskautta. Voisinko saada tulla raskaaksi kaksosien tai kolmosien kanssa kerralla? Se korvaisi tämän menetetyn ja raskaan odotuksen odotusajan :)